Sök:

Sökresultat:

25502 Uppsatser om Design för alla pć webben - Sida 1 av 1701

Den nya lÀgerelden: Författarens och litteraturens roll och möjligheter pÄ webben

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka verksamma författares erfarenheter av och uppfattningar om publicering av litteratur pÄ webben. Uppsatsen belyser skillnaderna i utveckling mellan USA och Sverige nÀr det gÀller litteratur pÄ webben och dÄ sÀrskilt e-boken. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer genomförts med en svensk författare, Unni Drougge, och en amerikansk författare, Michael R. Hicks. De har bÄda erfarenhet av publicering pÄ webben och ger sin syn pÄ utvecklingen i sina respektive hemlÀnder.

En jÀmförelse av nyhetsartiklar : I tidningstryck och pÄ webben ur ett lÀsbarhetsperspektiv

Den hÀr uppsatsen presenterar en undersökning vars syfte Àr att se om det finns skillnader i sprÄket och semiotiken, inom semiotiken studerar man t.ex. tecken, bilder och annat som kan vara betydelseskapande, i nyhetsartiklar publicerade i papperstidningar och pÄ webben. Bakgrunden till denna undersökning Àr utbredningen av nyhetslÀsare pÄ webben och de minskade upplagorna av tryckta dagstidningar. Undersökningen bygger pÄ jÀmförelse och analys av en och samma nyhet i tidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Aftonbladet och deras respektive webbsidor. Undersökningen visar att artiklar pÄ webben bland annat Àr lÀngre.

www.varumÀrke.nu ? En undersökning om Bianco Footwear, Björn Borg, SthlmDG och Vagabond och deras varumÀrkesstÀrkning via webben

Syftet med vÄr undersökning Àr att studera hur skoproducenter anvÀnder webben för att stÀrka sitt varumÀrke samt hur denna kan anvÀndas för att möjliggöra samt öka kontakten med konsumenten. Vidare genom att studera relevant mÄlgrupp fÄr vi reda pÄ deras attityder gÀllande valda varumÀrken via webben för att slutligen i vÄr slutsats bidraga med utvecklade anvÀndningsomrÄden pÄ webben för skoproducenterna, för att sÄledes ytterligare stÀrka varumÀrket. Metoden vi valt att anvÀnda Àr kvalitativa intervjuer samt en kompletterande kvantitativ undersökning. I vÄr slutsats sammanstÀlls utvecklande anvÀndningsomrÄden för skoproducenter pÄ webben som uppmÀrksammats under undersökningens gÄng. Dessa anvÀndningsomrÄden behandlar hur varumÀrket ytterligare kan stÀrkas samt hur kontakten med konsumenten kan möjliggöras samt ökas genom webben..

Kommun 2.0? Attityder och webben 2.0 i organisationer

PĂ„ senare Ă„r har konceptet webben 2.0 exploderat i form av en ny trend pĂ„ webben.Medan begreppet saknar en klar definition pekar existerade teori mot att kollaborationoch förflyttning av informationsĂ€gandeskap till anvĂ€ndarna, samt fördelarna som dettakan generera, Ă€r nĂ„gra utmĂ€rkande saker. Men webben 2.0 Ă€r beroende av att rĂ€ttattityder finns nĂ€rvarande för att kunna nyttjas framgĂ„ngsrikt, och eftersom dessaattityder, t ex gentemot informationsĂ€gandeskap, ofta skiljer sig mellan organisationer ochden publika webben, mĂ„ste organisationer som vill dra nytta av webben-2.0-teknik hadessa skillnader i Ă„tanke.I syfte att se om dessa problem tĂ€nks över i organisationer som inför webben 2.0,genomfördes den hĂ€r studien i en svensk kommun som nyligen hade infört ett nyttintranĂ€t med webben-2.0-relaterade tekniker. Åtta intervjuer gjordes; fyra stycken medmĂ€nniskor med högt inflytande över intranĂ€tet och dess anvĂ€ndande, och fyra styckenmed mer vanliga intranĂ€tanvĂ€ndare.Studien visade att organisationen tydligt ville dra nytta av webben-2.0-teknikernasmöjligheter, och hade tĂ€nkt över en rad av de problem detta skulle kunna medföra. Denvisade ocksĂ„ att, Ă€ven om organisationer har en uttalat decentraliserad syn pĂ„informationĂ€gandeskap, sĂ„ kan de fortfarande tendera att kontrollera informationen ochbibehĂ„lla en del informationsĂ€gandeskap centralt. Detta kan Ă€ven pĂ„verka attitydergentemot publicering i och kreativt nyttjande av intranĂ€tet, eftersom begrĂ€nsningarskapas för att kontrollera informationen..

Bröstcancersjuka kvinnors upplevelser av mastektomi, med fokus pÄ kroppsuppfattning och sexualitet. : En litteraturstudie

Den hÀr uppsatsen presenterar en undersökning vars syfte Àr att se om det finns skillnader i sprÄket och semiotiken, inom semiotiken studerar man t.ex. tecken, bilder och annat som kan vara betydelseskapande, i nyhetsartiklar publicerade i papperstidningar och pÄ webben. Bakgrunden till denna undersökning Àr utbredningen av nyhetslÀsare pÄ webben och de minskade upplagorna av tryckta dagstidningar. Undersökningen bygger pÄ jÀmförelse och analys av en och samma nyhet i tidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Aftonbladet och deras respektive webbsidor. Undersökningen visar att artiklar pÄ webben bland annat Àr lÀngre.

Semantiska webben och sökmotorer

Den ha?r semantiska webben. Syftet a?r att underso?ka hur den semantiska webben pa?verkar so?kmotorer pa? webben. Detta sker genom en underso?kning av tio olika so?kmotorer da?r nio a?r semantiskt sa?dana och den tionde a?r den mest anva?nda so?kmotorn idag.

Anpassning till den nya webben : Riktlinjer för migration av webbsida till HTML5 och Responsive Web Design

AnvÀndandet av enheter med varierande skÀrmstorlek för att surfa pÄ webbsidor ökar. Webben Àr sÄledes under en stÀndig förÀndring. Ansvariga för en webbsida mÄste dÀrmed bestÀmma hur de ökade kraven som dessa olika enheter stÀller ska kunna tillgodoses. Genom att anvÀnda sig av HTML5, CSS3 samt Responsive Web Design kan en webbsidas design pÄ ett önskvÀrt sÀtt anpassas efter enhetens skÀrmstorlek. Denna uppsats syftar till att ge riktlinjer för att förenkla den migrationsprocess som en designer av en webbsida förr eller senare mÄste ta stÀllning till för att kunna hantera olika enheters skÀrmstorlekar.

Att samskapa vÀrde pÄ webben

Synen pÄ vÀrdeskapande har förÀndrats under de senaste decennierna. Tidigare ansÄgs enbart företag kunna skapa vÀrde men dagens teorier Àr av uppfattningen att konsumenten Àven bör involveras i vÀrdeskapandet. En plattform som har möjliggjort för företag att i större utstrÀckning involvera konsumenten i sjÀlva vÀrdeskapandet Àr webben. Denna uppsats syfte Àr att beskriva och analysera om ett företag aktivt pÄ webben faktiskt involverar konsumenten i vÀrdeskapandet samt beskriva och analysera konsumentens syn pÄ sin roll som vÀrdeskapare. Insamling av empirin sker genom en intervju med ett företag aktivt pÄ webben samt med tvÄ fokusgrupper bestÄende av konsumenter.

Mobila enheter, webben och centrala designprinciper

Det har blivit allt vanligare att vi idag anvÀnder vÄra mobila enheter till att besöka webben. I detta examensarbete undersöks vilka centrala designprinciper en designer bör efterstrÀva nÀr avsikten Àr att förenkla anvÀndningen av en webbplats i en statisk och en rörlig situation via den mobila enheten. Examensarbetet innefattar en litteraturgenomgÄng, observationsintervjuer vid tvÄ tillfÀllen och en prototyputveckling. Det första intervjutillfÀllet identifierade de grundlÀggande designprinciperna som sedan stod till grund för prototypen. Det andra intervjutillfÀllet genomfördes mot prototypen med samma individer.

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Information Oveload - en studie om informationsarkitektur och anvÀndbarhet pÄ webben.

Webben Àr idag en viktig kommunikationskanal, men för att kommunikationen skall fungera effektivt krÀvs kunskap om anvÀndarna ? Vilka Àr de man kommunicerar med? Vad har de för kunskaper, förvÀntningar och behov? Stora webbplatser innehÄller mycket information och denna information mÄste struktureras för att folk enkelt skall kunna hitta den information de söker. Region SkÄne lanserade Är 2005 VÄrdgivarwebben. En webbplats med syfte att förse alla vÄrdgivare i regionen med gemensam hÀlso- och sjukvÄrdsrelaterad information. Webbplatsen innehÄller ett rikt och varierat informationsmaterial.

Designmodell: visualisering av realtidsinformation med fokus pÄ grafisk layout: turistinformation pÄ webben för PC, PDA och Wap-telefon

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en presentationstjÀnst med karta och realtid pÄ webben visualiseras för olika presentationsplattformar. Arbetet har resulterat i en designmodell med fokus pÄ grafisk layout för PC, PDA och Wap-telefon. Designmodellen Àr tÀnkt att fungera som en vÀgvisare vid utveckling av grafiska anvÀndargrÀnssnitt för olika presentationsplattformar. Designmodellen baseras pÄ vedertagna teorier inom ÀmnesomrÄdet. Med utgÄngspunkt av vad som framkommit frÄn teorierna har en designmodell konstruerats.

En utvÀrdering av verktygsstödet för den semantiska webben

DÄ den webb som vi idag anvÀnder har vÀxt snabbt har ett antal problem uppstÄtt. Antalet tjÀnster Àr mÄnga och mÀngden information Àr stor. Den enorma informationsmÀngden gör att det Àr svÄrt att hitta relevant sÄdan vid sökningar. Om maskiner kunde hjÀlpa till med sökningen skulle problemet minska.Den semantiska webben beskrivs som en förlÀngning av den nuvarande webben skapad för att lÄta maskiner kunna utnyttja den information som finns representerad pÄ webben. För att kunna göra webben maskinlÀsbar krÀvs det att webben kodas med semantisk information.

WebbyrÄers omvÀrldsanalys : Hur webbyra?er ha?ller sig a? jour med utvecklingen pa? webben

Webbyra?er arbetar inom en bransch som sta?ndigt fo?ra?ndras. Nya tekniker och tja?nster uppkommer dagligen, vilket go?r att det kan vara sva?rt att ha?lla sig a? jour med utvecklingen som sker pa? webben. Det finns ma?nga strategier fo?r att ha?lla sig a? jour fo?r andra branscher men dessa a?r sva?ra att applicera pa? webbyra?er da? de har en tendens att arbeta ad hoc.

1 NĂ€sta sida ->